Nineties Endurance Cup: Reglement

1. STRUCTUUR

De Nineties Endurance CUP is een volledig onafhankelijk kampioenschap.
De teams bestaan uit minimum 2 en maximum 3 piloten die de wedstrijd rijden op dezelfde motorfiets. De Nineties Enurance CUP staat enkel open voor motoren (blok en kader) van 1990 tot 1999. Piloten die de laatste 10 jaar niet hebben deelgenomen aan een internationaal wegrace solo kampioenschap, internationale licentie gehad hebben in het Belgisch Kampioenschap, Open Nederlands Kampioenschap of de Benecup, uitgezonderd van de internationale classic kampioenschappen, mogen deelnemen. Er wordt een opdeling gemaakt in twee klassen: Klasse -600 (toegankelijk voor viercilinders tot 636cc, tweecilinders met 2 kleppen per cilinder tot 1.200cc en tweecilinders met 4 kleppen per cilinder tot 749cc) en Klasse +600 (alle tweecilinders met 4 kleppen per cilinder met meer dan 749cc, alle driecilinders tot en met 960cc en alle viercilinders met meer dan 636cc).

 

2. BRIDGESTONE-BANDEN

Alle Nineties Endurance CUP-teams zijn verplicht om te rijden met Bridgestone-banden die aangekocht moeten worden bij de NBC-bandenservice. Enkel Bridgestone-banden van het type RS10 worden toegelaten. Het aantal banden per race is onbeperkt. Bandenwarmers zijn vanaf dit seizoen toegelaten, maar niet verplicht.
Voor alle deelnemers biedt Bridgestone banden aan met serieuze kortingen. Zowel regenbanden als extra velgen blijven toegestaan in 2017. OPGELET: een officiële bandenservice is voorzien op de races.

 

3. PILOTEN

In principe kan iedereen deelnemen aan de Nineties Endurance CUP. Piloten die de laatste 10 jaar niet hebben deelgenomen aan een internationaal wegrace solo kampioenschap, internationale licentie gehad hebben in het Belgisch Kampioenschap, Open Nederlands Kampioenschap of de Benecup, uitgezonderd van de internationale classic kampioenschappen, mogen deelnemen. Een officiële vergunning VMBB No Budget CUP-licentie of junior BMB-licentie is verplicht, wat een extra verzekering biedt en voor bijstand zorgt in geval van fysieke letsels, ook bij vrij rijden in heel Europa. Die licentie kost 210 euro plus 40 euro lidgeld. Alle piloten moeten verplicht en éénmalig het afstand van verhaal ondertekenen.
Het dragen van leren handschoenen, leren motorlaarzen, een eendelig leren pak, CE-gekeurde integraalhelm en rugbeschermer zijn verplicht.

 

4. PITCREW EN UITRUSTING

Elke pitcrew mag, piloten niet meegeteld, bestaan uit maximum 4 personen. Deze personen zullen zich gedurende de ganse dag moeten kunnen identificeren bij de organisatie. Teams die te veel mensen in de pits hebben, zullen daarvoor worden beboet met een ‘stop & go’. Bij meerdere overtredingen zal het team worden uitgesloten van verdere deelname. Te veel volk in de pitlane brengt de piloten en de echte crew in gevaar! De mensen die instaan voor het tanken (ook de blusser) moeten verplicht een helm, handschoenen en een overall dragen. Kinderen en dieren zijn absoluut verboden in de pitlane. Roken in de pitlane is ten strengste verboden. Elke pitcrew is verplicht te beschikken over een brandblusser van minimum 9 kg.

 

5. INSCHRIJVINGSGELD

PRIJS
Ingeschreven voor 15 maart 2017: 2.750 euro
Ingeschreven na 15 maart 2017: 3.000 euro
Prijs per race: 600 euro

INSCHRIJVINGEN
Schrijf je nu in! Tot 1 februari worden uitsluitend inschrijvingen aanvaard voor het volledige seizoen. Alle inschrijvingen worden afgesloten 14 dagen voor de wedstrijd.  Er moet niet worden gekwalificeerd, alle teams die ingeschreven zijn, kunnen zeker rijden.

BETALINGEN
Annuleringen dienen te gebeuren 1 maand voor de race. Indien er vervanging gevonden wordt door het team zelf, zal er een terugbetaling gedaan worden min een administratieve kost van 50 euro per geannuleerde wedstrijd. NIET AANWEZIG ZIJN OP EEN NEC-WEDSTRIJD KAN NOOIT LEIDEN TOT TERUGBETALING!

 

6. TECHNISCH REGLEMENT

Er kan slechts deelgenomen worden met één motorfiets. Een tweede motorfiets kan enkel dienen als donor van onderdelen. Een sneltanksysteem genre Acerbis mag gebruikt worden, maar met maximum één vulmond (endurancetanks met dubbele vuldop zijn niet toegestaan, vulsystemen onder druk evenmin). Tankprocedures waarbij benzine in aanraking komt met lucht (via trechter of vulkannetjes) zijn niet toegestaan. Tanksystemen moeten mobiel zijn en maximum 24 liter bevatten. De reglementen op gebied van motorische tuning en vering zijn vrij, uitsluitend het frame en het motorblok moeten verplicht dateren uit de periode 1990-1999. De leeftijd van het frame en het motorblok kan enkel worden bepaald door respectievelijk het chassis- en motornummer. Alle soorten snelwisselsystemen voor wielen zijn verboden of moeten geblokkeerd zijn. Elke vorm van pneumatisch of elektrisch geassisteerde werktuigen zijn niet toegestaan.

Motoren van de Nineties Endurance CUP moeten uitgerust zijn met volgende veiligheidsvoorzieningen:

  • Borging van de voorrem en achterrem.
  • Borging van oliefilter, olievul- en aflaatstop.
  • Remleidingen vooraan moeten gesplitst worden ter hoogte van de onderste kroonplaat of aan de rempomp. Leidingen die van de ene remklauw over het voorspatbord naar de andere lopen, zijn verboden!
  • Middenbok en zijstandaard moeten worden verwijderd.
  • Lichten, spiegels en richtingsaanwijzers moeten worden verwijderd.
  • Rugbeschermer is verplicht voor alle piloten.
  • Het windscherm moet bovenaan uitgerust zijn met een rubberen beschermrand.
  • Het gebruik van koelvloeistof in de motoren is ten strengste verboden! Dit kan bij elke technische keuring gecontroleerd worden.
  • De motoren moeten een gesloten onderkuip of olie-opvangbak hebben, met een minimale capaciteit van de hoeveelheid olie die in het motorblok kan. Deze opvangbak moet twee openingen hebben die bij droog weer met rubberen dop gesloten worden.
  • Alle motoren moeten zelfstandig kunnen starten.
  • Alle motoren moeten voorzien zijn van een kettingvanger. Dit is een plaatje te monteren onderaan de achterbrug ter hoogte van het achterste tandwiel om te voorkomen dat er iets tussen de ketting en het tandwiel kan geraken.
  • Alle motoren moeten voorzien zijn van een nummerbord vooraan, links achteraan en rechts achteraan. De startnummers worden u bezorgd door de organisatie (samen met de verplichte sponsorstickers) en zullen minstens 16 cm groot zijn. Het is verplicht een witte achtergrond te gebruiken met daarop donkere cijfers. Er wordt streng toegezien op de aanwezigheid van de sponsorstickers en de officiële nummers. Het is in uw eigen voordeel dat de startnummers duidelijk leesbaar zijn. De sponsorstickersets en nummers zullen worden opgestuurd aan de teamverantwoordelijke.
  • OPGELET: Vanaf nu moeten de overloop van benzine en water uitmonden in een gesloten reservoir, bij voorkeur een afzonderlijk voor het water en de benzine.

PERSOONLIJKE SPONSORWERVING is uiteraard toegestaan. Persoonlijke sponsors mogen echter niet interfereren met de officiële CUP-sponsors. (bv. Bandencentrale Jos Soupape mag wel, een ander bandenmerk dan Bridgestone uiteraard niet.)

OPGELET: Voor de eerste training van elke race zal uw motor onderworpen worden aan een technische en optische controle. Zolang uw motor niet voldoet aan het hierboven vermelde technische reglement wordt u de toegang tot het circuit geweigerd. In dit geval wordt het inschrijvingsgeld NIET terugbetaald.
De geluidsnorm voor de klassen -600 en +600 is 95 db dynamisch gemeten. Enkel originele uitlaten of uitlaten met dB-killer zijn toegestaan mits ze voldoen aan de geluidsnorm van 95 db dynamisch gemeten.
Het is de verantwoordelijkheid van iedere piloot dat zijn motorfiets, die gebruikt wordt in de Nineties Endurance CUP, zowel technisch als structureel in goede/veilige toestand verkeert.

 

7. PITSTOPS

Pilotenwissels in de Nineties Endurance CUP gebeuren als volgt : piloot komt binnen in pits, motor stil, motor opbokken, piloot afstappen, werken, tanken, piloot op de motor, motor starten, wegrijden. Enkel en alleen in die volgorde worden wissels geaccepteerd. MAXIMUMSNELHEID IN DE PITLANE BEDRAAGT 60 KM/U. Hierop zal worden toegekeken met een speed gun.
Er wordt enkel getankt met overall en handschoenen aan, en helm op. De tanker en de blusser (met blusser van MINIMUM 9 kg) hebben gedurende de volledige tankprocedure het vizier van de helm toe. Het dragen van een andere soort oogbescherming (veiligheidsbril) is ook toegestaan. Om teams met drie piloten niet te benadelen, blijft het in 2017 verplicht om elke wedstrijd minstens twee pitstop uit te voeren.

OPGELET: Voortaan is ook het gebruik van een handdoek met centraal gat, die over de tank wordt gelegd, verplicht tijdens het tanken.
De pitlane wordt gesloten op het moment dat er met het zwart-witgeblokt wordt gezwaaid.
Na iedere ronde volgt er een herstart met 2 opwarmronden. Het is de piloot toegestaan na de 1ste opwarmronde binnen te komen voor een pitstop. Hij mag dan terug de piste op na de passage van de laatste rijder van de volledige groep die dan op de piste is.
Een team dat op het moment van de rode vlag net in de pitlane stond, mag zijn stop verder uitvoeren en invoegen in de rij van de motoren die op dat moment binnenkomen.

 

8. KLASSEMENT

Er worden voor 2 categorieën punten toegekend
1.  Nineties Endurance CUP ‘Klasse -600’
2.  Nineties Endurance CUP ‘Klasse +600’

Puntentelling
Ieder team komt in aanmerking voor de punten van het algemeen klassement EN de punten van de klasse.
Deze worden opgeteld om zo tot een stand te komen in het algemeen klassement.

Puntenverdeling algemeen klassement:
25, 22, 19, 16, 13, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 en 1 punt.
Puntenverdeling per klasse:
25, 22, 19, 16, 13, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 en 1 punt voor alle teams die finishen.

Een team MOET niet finishen om punten te krijgen. Bijvoorbeeld als het 3 ronden voorsprong heeft op zijn achterligger en crasht in de laatste ronde van de race. We hanteren de olympische gedachte: deelnemen is belangrijker dan winnen.

Voor de wedstrijden in het buitenland en de 500 Miles van Zolder worden dubbele punten toegekend. Bij gelijkheid van punten telt het resultaat van de 500 Miles als doorslaggevend.

 

9. BOETES

Alle boetes in de beide endurancekampioenschappen worden opgelegd onder de vorm van een ‘stop & go’:

  • Negeren van de gele of rode vlag: 2 minuten
  • Tweede maal negeren van de gele of rode vlag: uitsluiting voor de wedstrijd of ‘stop & don’t go anymore…’
  • Inhalen in de opwarmronden voor start/finish en de groene vlag: 1 minuut
  • Te snel in de pitlane: 30 seconden aan einde pitlane
    • Fout bij de wissels: 1 minuut
  • In tegenovergestelde richting door de pits rijden: 1 minuut
  • Klachten dienen ingediend te worden bij de racedirectie voor de prijsuitreiking plaatsheeft.

 

10. PODIUM

20 minuten na elke wedstrijd is er een podium voorzien voor de eerste 3 teams in hun categorie.

 

11. WEIGERINGEN

De organisatie van de Nineties Endurance CUP kan vrij en te allen tijde personen en/of teams weigeren om deel te nemen, zonder teruggave van inschrijvings- en/of lidgelden.